Pengenalan Dunia Mahasiswa (Siri 1)

Salam.

Apabila menyebut tentang mahasiswa, maka adalah perlu untuk kita mengenali hakikat dan makna perkataan 'mahasiswa' itu sendiri. Harus diingat bahawa mahasiswa dan pelajar mempunyai pengertian yang berbeza. Dari segi 'kesyumulan perkataan', mahasiswa memberi maksud yang lebih besar, konstruktif dan bebas daripada perkataan pelajar. Jadi timbul satu persoalan kepada kita:

Apa signifikannya perkataan 'mahasiswa' berbanding perkataan 'pelajar' (Nak mudah: Apa beza mahasiswa dengan pelajar)?

Bersama PMSUPSI di Dewan Anuwar Mahmud (Ketika zaman muda-muda dulu...)



Mungkin secara ringkas pada kesempatan ini saya ungkapkan kata-kata rencana yang saya ambil daripada majalah Tamadun edisi Mac 2000:


“Mahasiswa perlu memahami serta mengahayati tanggungjawab agar tujuan serta niat dan matlamat belajar tidak tersasar mengarah kepada “material target”. Apabila mahasiswa gagal memahami kedudukan, posisi serta tanggungjawab sebagai ejen masyarakat, selama itulah mereka akan disasarkan kepada matlamat memburu ‘career’, material serta jauh dari tanggungjawab sosial. Lantaran itu mereka hanyut dalam tujuan sebenar sebagai ejen rakyat, lantas mereka menjadi pemburu kebendaan."


Bersambung (jeng2)...

5 comments:

Haf said...

bro,komen laa sket psl perang dectar ni.hangat2~~~

Mohd Arif b. Misrol said...

mcm mane nk tahu. manjang habis pegi mkn ngn vip. x sempat nak rakam

blh ja

Haf said...

amboi,g mkn ngn vip x ajak aku ek,hampesss!!!

papepon semua kolej menang kecuali tuuuuttttttttt...(hahaha!!!)

Mohd Arif b. Misrol said...

ak dgr zaaba buat hal mase sukan. ye ke?

Haf said...

a'a.teruk btol.meh aku list...

1.buat cheer kencing kajai.
2.pastu block jalan bdk kajai.
3.masa big walk,abes ditolaknye bdk kolej lain.
4.kepung bdk2 kolej amin.
5.keluar awal masa PMUKM berucap.
6.rampas seat bdk keris mas

geram tol aku.pc2 diorg teruk laa.so,aku telah bertindak mengebom diorg mase perang dectar,kah3...